Terwijl ik de broodtrommels vul voor een nieuwe schooldag volg ik op de achtergrond het nieuws. Deze wordt afgewisseld met Goedemorgen Nederland. Ik hoor dat het de “Dag van de leraar” is. Ieder jaar op 5 oktober verrast dat me weer. Niet perse dat er een dag voor de leraar is, er is immers overal wel een dag voor. Wel dat het alweer zover is, ik ben er duidelijk niet mee bezig.
Als de kinderen mij toen ze klein waren vroegen waarom er geen kinderdag is, was mijn antwoord uiteraard heel cliché dat het iedere dag kinderdag is. Dat is eigenlijk voor mij ook zo met de dag van de leraar. Waardering is voor ieder mens leuk, ik ben dan ook dankbaar voor het liefs dat op school voor mij klaar ligt. Maar als leerkracht haal je de waardering toch vooral uit de kinderen zelf. Van een “gewone” werkdag krijg ik energie.
Het is ongeveer half 8 als ik mijn fiets in het fietsenhok zet. Ik loop de school binnen en ben vaak één van de eersten. Ik roep goedemorgen, pak een groot glas thee en loop naar mijn lokaal. Daar start ik de computer op en open alle tabbladen voor mijn lessen. Haal mijn spullen, inclusief fruit en lunch uit mijn tas en kijk op mijn to-do lijstje wat ik nog even kan oppakken. Dat is eigenlijk nooit iets wat voor die dag nog moet, dat ligt al wel klaar. Ik doe wat kopieerwerk, zoek alvast een extra oefening voor een les van morgen en maak nog een notitie in Parnassys (leerlingadministratie en -volgsysteem) of stuur een berichtje naar de ouders in Parro (ouderapp).
Rond 8.10 uur loop ik naar de hal om de dag met collega’s te beginnen, ondertussen drink ik snel mijn kopje thee op die inmiddels alweer koud is. Koffie en thee koud laten worden blijkt een kwaliteit van veel juffen en meesters. Ik schenk een nieuw kopje thee in en sluit mij aan bij de groep. Inmiddels druppelen de eerste kinderen binnen en rond 8.20 uur gaan ook wij naar het lokaal.
Ik krijg een mooie tekening met mijn lievelingskleuren (zie je wel, het is altijd de dag van de leraar) en luister naar de mededelingen van een aantal kinderen. Dit varieert van een jarig konijn, zieke opa, losse tand en bijna mogen proefzwemmen.
Als iedereen binnen is moet er toch echt gelezen gaan worden en wordt het langzaam stil in de klas. Terwijl de kinderen in hun boek lezen, lees ik met een aantal kinderen om beurten een klein stukje samen.
Rond kwart voor 9 gaan we in de kring en checken we in. Dit betekent dat de kinderen aangeven of ze vandaag horen bij de groene, oranje of rode smiley. De kinderen krijgen ook de gelegenheid om hier iets over te zeggen als ze dit willen en hun successen met elkaar te delen. Daarna volgt er een Bijbelverhaal en als er tijd is wordt er nog even samen gezongen.
Na de kring probeer ik altijd even een beetje beweging in te plannen. Ochtend gymnastiek of we beginnen de rekenles door middel van bewegend leren. Getallen kun je namelijk heel goed met sprongen uitbeelden op een denkbeeldige getallenlijn. Een sprong is 10, een grote hup is 5 en een kleine hup is 1. En zo springen we naar de getallen. Daarna volgt de verdere instructie en maken de kinderen de verwerking van de rekenles op hun Chromebook. Ik loop rond met bakjes met stokjes en een meetlint om de kinderen die het lastig vinden te helpen met behulp van de materialen.
Rond 10.00 uur is het pauze. De kinderen halen een frisse neus en meerdere keren per week ga ik mee naar buiten omdat ik pleinwacht heb. Na de pauze eten de kinderen hun fruit terwijl ik voorlees of we naar een educatief filmpje kijken.
Dan staat er tot de middagpauze nog lezen, spelling en schrijven op het programma. Ook hier proberen we er voor te zorgen dat de kinderen regelmatig in beweging zijn. Dit schiet er ook nog wel eens bij in, totdat er een leerling van zijn/haar stoel valt en ik weer weet dat ze lang genoeg hebben gezeten.
Rond 12.00 uur gaan de kinderen naar buiten voor hun tweede pauze. We hebben een continurooster, dus alle kinderen blijven op school. Bijna altijd heb ik dan zelf ook 20 minuutjes pauze. Eén keer in de twee weken vervalt deze pauze voor mij i.v.m. een tekort aan overblijfmoeders. Dan eet ik mijn lunch daarna bij de kinderen in de klas.
De middag starten we in groep 4 altijd met taal. We leren nieuwe woorden, gesprekken voeren en teksten schrijven. Tijdens taal proberen we veel samen te werken om met en van elkaar te leren.
Aan het einde van de middag staat GO! op het programma. GO! staat voor geïntegreerd onderwijs. Door middel van thema’s proberen we alle vakken samen te laten komen, met de nadruk op wereld oriëntatie, burgerschap, natuur en techniek, kunst en cultuur. Op dit moment is ons thema “Wereld van werk”. Deze sluit mooi aan bij het thema van de kinderboekenweek. We starten de les dus ook met even bewegen door te dansen op het liedje van kinderen voor kinderen “Worden wat je wil”.
Om half 3 sluiten we de dag samen af en loop ik met de kinderen mee naar buiten. Niet met tas en fietssleutel uiteraard, want onze werkdag zit er nog niet op.
Na schooltijd drinken we vaak eerst even een kopje thee samen. Regelmatig staat er een vergadering, bijeenkomst van een leerwerkgroep, werksessie of gesprek gepland. Maar ook als er niets gepland staat vliegt de middag vaak voorbij en is het voordat ik er erg in heb half 6. De klas opruimen, bord klaar maken, schriften nakijken, gesprekken uitwerken, toets uitslagen invoeren, lessen voorbereiden, werkbladen kopiëren, absenties invoeren, mailtjes beantwoorden, plannen schrijven en ….. Dan is de afspraak dus half 6 thuis. Meestal race ik net op tijd naar huis en schuif vol energie aan tafel. Het was weer een lekker dagje!