Vakantie

+ = Positief

Het is voorjaarsvakantie en toch zitten er een aantal tieners hard te werken aan hun huiswerk.

Inmiddels zijn we anderhalve maand aan het werk bij Thuis. We kijken terug op een fijne start. Drie tieners hebben in deze periode hun weg naar Thuis gevonden. Onze eigen kinderen komen ook dagelijks hun huiswerk aan de Zwingel maken. Regelmatig zijn ze alle vijf tegelijk aanwezig. Vijf tieners van 3 verschillende voortgezet onderwijs scholen. Eén jongen zit in de eerste klas, een jongen en meisje in de derde en een jongen en meisje in de zesde klas. Aanstaande zondag start tiener 6. En zo ontstaat er een mooie mix van tieners. Ze werken hard en de sfeer is in de pauzes ontspannen.

In de vakanties zijn we in overleg ook aanwezig. Je kunt je afvragen welke tiener “vrijwillig” in de vakantie huiswerk wil komen maken. En toch is deze behoefte er wel. Deze week zijn we daarom 3 dagen aanwezig bij Thuis. Tussen 10.00 uur en 14.00 uur komen en gaan ze weer. De tieners die niet komen voor huiswerk zijn welkom om alleen te komen lunchen. Uiteraard een tienerhap met een gezonde aanvulling.

Gisterenavond kwam er nog een appje; “Zou ik morgen om 12uur ook kunnen komen?”. “Zeker” was mijn antwoord. Ze zou komen lunchen en dan ging ze ook nog wel even bezig met geschiedenis. Trots las ik Tim het appje voor. Huiswerk maken is bij ons nog steeds niet leuk en soms hebben ze echt een duwtje van een ouder nodig, maar we bieden wel een fijne plek om het te doen.

Een fijne, positieve plek!

Ons logo start met een plusteken. Het plusteken (+), voortgekomen uit de letter “t” als afkorting van het Latijnse woord “et” (Nederlands: “en”). De t is de eerste letter van Thuis. Plus staat ook voor vermeerderen en in wiskundige termen voor positief.

En het creëren van die positieve plek is ons in de eerste anderhalve maand al naar verwachting gelukt. We zien onszelf niet als een verlengde van school, maar als een verlengde van thuis.

We spreken af of ze ’s middags of ’s avonds komen en hoe laat ze ongeveer bij Thuis zullen zijn. Ongeveer, dat betekent dat ze in principe dus niet te laat kunnen komen. Ben je echt veel later dan app je even is de afspraak. Bij binnenkomst pakken ze zelf wat te drinken. Iedereen werkt aan z’n eigen bureau en als ze hulp nodig hebben dan vragen ze het even. Op onze beurt helpen wij hun met hun planning en houden we samen in de gaten of er nieuw huiswerk is. Ook houden wij zicht op de voortgang en wat de aandachtvakken zijn. Het moeilijkste is misschien nog wel het uitproberen van nieuwe leerstrategieën. Alle tieners willen het liefst op hun oude, vertrouwde manier verder leren. Dus worden er samenvattingen gemaakt en wordt er heel wat overgelezen. Niet effectief, maar wel veilig. Ook hier komt heel langzaam verandering in. Er worden flashcards gemaakt, leerstof wordt in verschillende volgordes geleerd en deze wordt verdeeld en herhaald. En dan zitten we in de pauze aan de grote tafel met een kopje thee of een glas water/ranja en een koekje. Loopt de één een rondje en de ander speelt een potje tafeltennis. Ondertussen wordt door de meesten de telefoon goed in de gaten gehouden, deze zijn dan ook niet verboden. We stimuleren wel om hem af en toe weg te leggen. En dan volgt er echt wel eens een boze blik, maar dat is thuis ook zo!

Nieuwsgierig? Kijk op www.thuishuiswerkbegeleiding.nl

Je houdt misschien ook van...