Terwijl Liv hard aan het blokken is voor haar toetsweek staat Rev op van zijn huiswerk en begint te mopperen. “De opdracht is ook niet duidelijk” mopper de mopper “Dit krijg ik toch nooit af” mopper de mopper “En ik moet ook nog…. ” mopper de mopper.

Waar ik de kinderen vaak help met het structuur bieden en plannen van hun huiswerk, helpt Tim meestal als er hulp nodig is bij het maken van hun opdrachten. Liv en Rev zijn allebei harde werkers, maar ook totaal verschillend in de beleving rondom hun schoolwerk. En dus staat Tim op en geeft Rev een schouderklopje “Laat eens zien” en samen gaan ze aan het werk. En terwijl Rev en Tim zich verdiepen in aardrijkskunde, loop ik even naar Liv. “Af is af” fluister ik haar toe.

Later op de avond kom ik er even met Tim op terug. “We zijn eigenlijk best een leuk team hè, we zouden er ons beroep van moeten maken”.

En daar begonnen we met fantaseren. Wat zou het mooi zijn als we niet alleen Liv en Rev zouden kunnen helpen, maar nog meer tieners. Met Tim zijn ervaring in de jeugdzorg en mijn ervaring in het onderwijs zouden we heel goed een huiswerkbegeleiding kunnen starten.

Tijdens het dromen luisterden Liv en Rev af en toe mee. Rev vond het allemaal wel prima. Liv daarentegen was niet meteen enthousiast. Dan heeft straks iedereen een hekel aan jullie, want huiswerkbegeleiding is heus niet leuk. “Ach Liv, zo’n vaart zal het niet lopen. Mocht het gebeuren dan zit jij allang op de universiteit”.

En toch liet het ons niet los en dus belden we een fietsvriend van Tim om hem om advies te vragen. En met het hardop uitspreken van onze plannen was het zaadje echt geplant. Zullen we de sprong gewoon wagen?

We begonnen met brainstormen. We schreven alles op wat ons te binnen schoot met betrekking tot huiswerkbegeleiding en ondernemen. We bekeken tientallen websites van andere huiswerkinstituten en zochten naar een methode die bij ons past. Het was al snel duidelijk dat we bijna altijd op één lijn zaten wat betreft visie en invulling. We konden toch eigenlijk best een beetje vaart maken. En dus besloten we te kijken of het haalbaar was om op 1 januari te starten.

We volgden een ondernemersopleiding en kozen een naam. We besloten dat ik mijn huidige baan zou houden. We keken mee bij een huiswerkinstituut in Zwolle en hadden contact met een huiswerkbegeleiding in Hoogeveen. Ook kwamen we in contact met Bureau van Bodegom die ons helpt met meer inzicht te krijgen in leerstrategieën. We zochten een geschikte ruimte en klusten bijna 2 maanden met veel hulp van familie en vrienden. De ruimte bleek daarna zelfs perfect te zijn. Ons logo werd ontworpen, de website werd gebouwd en de foto’s werden gemaakt. Alle puzzelstukjes vielen in de loop van het jaar op hun plek!

Op zaterdag 6 januari zouden we Thuis huiswerkbegeleiding openen zodat we op zondag 7 januari van start zouden gaan. Tot bleek dat onze eerste tiener zich moest voorbereiden op de toetsweek en 7 januari starten eigenlijk te laat zou zijn. En dus gingen we al de eerste week van januari, nog voor onze opening, van start. Rev had ondertussen besloten vanaf januari zijn huiswerk ook bij Thuis te maken. Liv heeft dat besluit niet genomen, maar blijkt in de praktijk toch graag bij Thuis te werken.

De rust, het overzicht en altijd iemand beschikbaar om je te helpen maken van Thuis de ideale plek om je schoolwerk te leren en te maken. De kleinschalige opzet en de huiselijke sfeer zorgen ervoor dat Thuis al als thuis voelt.

Wil je meer weten? Kijk op Persoonlijke Huiswerkbegeleiding in Hardenberg – Thuis Huiswerkbegeleiding

Je houdt misschien ook van...