Als ik antwoord moet geven waarom we Liv 2 jaar geleden hebben laten testen vertel ik altijd over “de sleutel”.

Dat Liv haar intelligentie hoog was wisten wij namelijk altijd al. Op school waren er ook weinig problemen, Liv pastte zich prima aan. Thuis waren er wel zorgen wat betreft het slapen en het piekeren. En toch was er een test nodig om deuren te kunnen openen.

Eén van de deuren die met die sleutel makkelijker en eerder dan normaal gesproken open ging was die van de Plusklas. Liv gaat namelijk al anderhalf jaar iedere woensdag naar school in Dedemsvaart. Hier krijgt zij de uitdaging, ondersteuning en hulp die voor haar ontwikkeling erg belangrijk zijn.

Ze leert bijvoorbeeld leren.

Liv heeft minder in oefening nodig dan de gemiddelde leerling van haar leeftijd. Ook heeft ze een brede interesse waardoor ze over veel onderwerpen al veel af weet. Wanneer deze dingen op school aangeboden worden is het voor Liv vaak makkelijk om het te onthouden of heeft ze het al eens gehoord waardoor ze het “gewoon” al weet. Wanneer het voor haar wel nieuw is heeft ze vaak aan een paar keer overkijken voldoende. Het wil dus niet zeggen dat ze alles maar “gewoon” weet, wel dat ze minder tijd en energie nodig heeft om dit haar eigen te maken.

Ze hoeft zich dan ook zelden vast te bijten in de leerstof.

Omdat het wel belangrijk is om te leren dat niet alles van zelf gaat leert ze dit op de Plusklas.

Zo kreeg ze een paar weken geleden een flinke lap tekst mee over de reformatie. Dan kun je natuurlijk meteen de vraag stellen… Wat heeft een meisje van 9 nou aan informatie over Maarten Luther en Johannes Calvijn? Het ging echter niet zozeer om de informatie. Het ging er om dat ze hier nog geen voorkennis van had. Alles wat ze leerde was helemaal nieuw. En het was veel, heel veel! Ze moest dus een manier bedenken hoe ze dit het beste kon gaan aanpakken. Ze moest de leerstof verdelen en het plannen over de hele week. Ze had aan alleen doorlezen niet voldoende. En dus maakte ze van iedere pagina een mindmap en schreef alle jaartallen op kaartjes met de gebeurtenis op de achterkant. Ze leerde iedere dag een stukje en herhaalde wat ze de dag ervoor geleerd had en zo kreeg ze in de loop van de week grip op de te leren stof. Ze begreep waarom deze mannen heel erg belangrijk zijn geweest en kende de jaartallen met hun gebeurtenissen. Maar bovenal, ze had geleerd hoe ze moest leren, waardoor ze heeft ervaren dat niet alles op school vanzelf gaat. Het had haar tijd en energie gekost en dat geeft voldoening. De voldoening die nodig is om de volgende keer je weer voor de volle 100% in te zetten!

Het was wel even balen hoor…. toen er in de toets maar 3 jaartallen gevraagd werden, maar ook daar leer je van!

Je houdt misschien ook van...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *