De Nationale Voorleesdagen 2011 beginnen op woensdag 19 januari met Het Nationale Voorleesontbijt. De jongste kinderen worden dan voorgelezen in peuterspeelzalen, kinderdagverblij ven en op basisscholen.

Zo ook bij ons op school en bij Liv en Rev op de Speeldoos. En om die reden bracht ik mijn twee ukkies vanmorgen in hun pyama met een bijna lege maag naar het kinderdagverblijf. Ze zouden daar de dag beginnen met samen ontbijten terwijl ze voorgelezen werden door…

Dat was nog een verrassing. Maar Liv houdt echter niet zo van verrassingen.

Leidster: Liv, je mag morgen in je pyama komen hè. Liv: Weet ik! Leidster: Gaan we lekker samen ontbijten en komt er ook nog iemand ons voorlezen. Liv: Wie dan? Leidster: Dat zeg ik niet, dat is nog een verrassing. Liv: Dan kom ik mooi niet!

Natuulijk is ze wel gegaan. En ze had er zin in, al zag ik wel aan haar bekkie dat ze het toch wel spannend vond.

2011-01-19 ontbijt speeldoos 

En dit allemaal om het voorlezen te promoten, want wat is het belangrijk.

Voorlezen is niet alleen leuk maar kan ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een kind. Jonge kinderen leren enorm veel van voorlezen. In de eerste plaats is voorlezen heel goed voor de taalontwikkeling van een kind. Kinderen leren nieuwe woorden tijdens het voorlezen en ze leren hoe een goede zin opgebouwd is. En door met het kind ook te praten over het boek wordt het kind ook gestimuleerd actief met taal aan de slag te gaan

Ook leren kinderen goed luisteren wanneer ze voorgelezen worden en het kind leert zich concentreren. Voorlezen stimuleert de fantasie van het kind ook. En afhankelijk van het onderwerp van het boek leert het kind ook veel van de wereld om zich heen, waardoor het kind meer grip krijgt op de directe wereld om zich heen. Voorlezen over een onderwerp waar het kind op dat moment erg mee bezig is (angst, dood, ziekenhuisopname etcetera) kan het kind ook steun bieden en een goede manier zijn om met het kind in gesprek te komen over deze onderwerpen.

Maar ook het gevoel van veiligheid wat kinderen krijgen, het plezier wat kinderen beleven aan het voorlezen en de exclusieve aandacht die het kind krijgt tijdens het voorlezen zijn van belang voor de ontwikkeling van het kind. En het samen lezen van een boek kan ook helpen rust en regelmaat te brengen. Kinderen komen tot rust tijdens het voorlezen en door op vaste tijden voor te lezen kan er ook regelmaat en vaste structuur in de dag geboden worden. Zo kan voorlezen een goed onderdeel zijn van het ritueel voor het slapen gaan.

En om al die redenen wordt er in huize Huisinga/Slot heel veel voorgelezen. Jip en Janneke is veruit favoriet bij Liv. Maar ook het eendje Bommes maakt indruk… want in "Kom nou, Bommes" is het maar goed dat zijn moeder in de buurt blijkt te zijn als er gevaar vanuit de lucht dreigt terwijl Bommes de wereld aan het ontdekken is. De boodschap is bij Liv duidelijk. Je kunt beter bij je mama blijven… en dat vind ik natuurlijk een goed plan.

Voor Rev ligt  dit boek klaar…

Ter voorbereiding op de buisjes die maandag bij Rev geplaatst gaan worden!

Je houdt misschien ook van...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *