Afgelopen twee weken voerde ik gesprekken met veel ouders van mijn leerlingen.
De nadruk in groep 3 ligt veelal op het lezen. Lezen is de basis van veel andere vakken.
Leren lezen is kilometers maken.
Voor voetbal moet je trainen, voor je zwemdiploma moet je naar zwemles en hoe simpel het ook klinkt om te leren lezen moet je dus ook lezen.
In groep 3 moet echter het leren lezen vaak nog op gang komen. Je kunt het niet in 1 keer, je moet het nog leren. En iets dat je NOG niet kan is niet altijd leuk. En als het dan ook nog moeilijk blijkt te zijn gaat de lol er vaak al snel van af.
We moeten er dus voor zorgen dat lezen leuk is/blijft.
Wanneer wij juffies vragen om ook thuis te oefenen is dit van groot belang. Ruzie maken of een strijd voeren om die ene bladzijde uit het veilig en vlot boekje is niet ons doel. Ons doel is die extra kilometer waardoor het weer een beetje makkelijker gaat en het leesplezier groeit.
Nu ben ik niet alleen de juf van groep 3, maar ook moeder van een groep 3 jongentje.
Een jongentje dat voetballen en zwemmen veel leuker vindt dus ook liever doet.
En zo moeten ook wij op een andere manier zorgen dat de leesmotivatie wordt ontwikkelt.
En kijk hier…
Onze leesrups!
Voor iedere gelezen bladzijde krijgt Rev een sticker.
Bij 50 stickers, dus 50 gelezen bladzijden gaan we uit eten. En hij mag kiezen waar naar toe… de wok, het wereldrestaurant, pannenkoekenrestaurant of de Mac… Hij verdient het!
En zo werden er gisteren 5 bladzijden gelezen. Herstel… En zo werden er gisteren met PLEZIER 5 bladzijden gelezen.
En tussen de middag vroeg hij nog voor we binnen waren… Mag ik nog even 2 bladzijden lezen?
Hé Rev… Wanneer gaan we uit eten?