Sommige dingen hebben nou eenmaal lang tijd nodig. Zo ook ieder jaar weer de groepsverdeling en alles wat daar bij komt kijken.
Er wordt al maanden naar gekeken. Er wordt gepuzzeld en nog weer eens gepuzzeld. De juiste puzzelstukjes vallen vaak pas laat op hun goede plek. Het hangt af van belangrijke beslissingen. Zijn er kinderen die doubleren (blijven zitten) en in welke groep passen die het beste het schooljaar dat volgt? Welke leerkracht past bij welke groep? Welke duo's kunnen er onder de collega's gevormd worden? En welke dagen moet er door wie gewerkt worden?
Met mij werd al in een vroeg stadium gesproken. Want wat de directie in zijn hoofd had zou voor mij veel verandering betekenen. Ik kon er niet zo heel veel over zeggen tegen de mensen om mij heen. Want ook zij hebben onderwijs genoten en 1 en 1 is ook bij hun al snel 2.
Mijn werkdagen gaan namelijk veranderen komend schooljaar. In plaats van op maandag en dinsdag te werken en de woensdag om de week ga ik nu op woensdag, donderdag en vrijdag werken. En wanneer ik zou zeggen dat dit uitbreiding van mijn uren gaat betekenen weet je al snel dat het een bovenbouwgroep wordt, want alleen die gaan op vrijdagmiddag naar school. Dat het geen hoge bovenbouwgroep zal zijn kon iedereen die mij een beetje kent ook wel invullen. Dus dan zou het groep 5 gaan worden.
Vorig jaar had ik groep 3. Ik ging toen ook een groepje omhoog en kreeg groep 4. Ik bleef dus naast mijn groep van het jaar daarvoor werken. Groep 4a had ik dus dit jaar. Groep 4b had ik vorig jaar dus zou het vrij logisch zijn dat groep 4c volgend jaar mijn groep zou worden. Uit alles bleek eigenlijk dat dit zo zou worden. Tot dat wij als leerkrachten het papiertje onder onze neus kregen en ik zag dat ik de groep van vorig jaar weer zou krijgen. Ik moest het even laten landen… Vind ik dit leuk? Kan ik met alle leerlingen er weer een leuk schooljaar van maken? Zie ik genoeg uitdaging?
Het antwoord is inmiddels een volmondige JA. Ik vind het heel erg leuk!
Het is een groep van maar 19 leerlingen met allemaal hun eigen verhaal. Een verhaal dat het afgelopen jaar is vervolgd en dat ik van de zijlijn wel heb meegekregen, maar waar ik mij gewoon weer in moet verdiepen.
Ik moet mij er in verdiepen met een nieuwe duocollega. Ook dat verandert er dus. Zij zal er waarschijnlijk een nieuwe blik op kunnen werpen met ook weer nieuwe inzichten, waardoor we niet gewoon verder gaan waar we eind groep 3 gebleven waren, maar er echt opnieuw aan gaan beginnen.
Dat opnieuw beginnen is inmiddels eigenlijk al begonnen. Bij het afsluiten van het schooljaar houd je je ook al bezig met het schooljaar dat voor de deur ligt. Kleine dingen worden er al geregeld en bij een aantal leerlinggesprekken ben je als nieuwe leerkracht van die leerling al aanwezig.
En zo sta ik nu dus wijdbeens met mijn ene been nog in groep 4 en de andere alvast in groep 5. Gelukkig ligt het dicht bij elkaar en wankel ik niet.
Ik sta stevig de laatste twee weken van het schooljaar!